Doornik - Tours - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van theo damen - WaarBenJij.nu Doornik - Tours - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van theo damen - WaarBenJij.nu

Doornik - Tours

Door: theodamen

Blijf op de hoogte en volg theo

24 Juni 2012 | Frankrijk, Tours

Dag 4: Doornik - St-Quintin
Datum: 11-5-2005
Afstand: 127 km.

Langs de Schelde. In België is het vaak goed fietsen langs rivieren. De wind blijft gunstig. Dat is ook wel nodig om St. Quintin te halen. De eerste stempel in Cambrai.



Daarna komen de heuvels, maar ze zijn nog goed te doen. Ik kom een aantal keren over de Schelde en merk dat deze steeds smaller wordt. Op een heuvelrug staat een bordje bij een zandpad Bron van de Schelde
Het laatste stuk vandaag gaat langs een kanaal. Asfalt als een biljartlaken, wind van achteren en een lekker zonnetje. Wat wil je nog meer. Ik heb nog nooit zo gemakkelijk de 127 km gehaald.


De zon heeft geschenen. Ik heb een rood hoofd. Dat wordt nog wel bruin.
Ik vind een slechte camping met een vrouw die me de hele tijd in de gaten houdt.

Dag 5: St Quintin - Chiry
Datum: 12-5-2005
Afstand: 60 km

Vandaag een halve rustdag. Ik ga niet door naar Compiegne. Ik geef de voorkeur aan campings en die is daar niet. Ik rijd na Noyon nog een paar km door en dan kampeer ik in een dorpje?
In Noyon bekijk ik de binnenstad en vind er een internetcafé om de berichten en wat foto’s door te sturen. De beroemde houten bibliotheek heb ik helaas niet kunnen vinden.


Intermezzo:
Afzender: Theo Damen - donderdag, 12 mei 2005 om 11:58
Ik gebruik het gastenboek ook maar even voor een reactie op jullie mailtjes. Gisteren ging er vanalles mis toen ik dat in het internet cafe in Noyon met een mail naar Tommy probeerde te doen. Een prachtige site nietwaar. Ik vind het heel vriendelijk en helder overkomen. Complimenten Tommy!!!!!
Ik ga niet op idereen individueel reageren. Dan wordt het tarrief , 1 euro per kwartier, wel erg duur. Ik wil jullie bedanken voor jullie mailtjes en steun. Het doet me erg goed. Echt hele moeilijke momenten heb ik nog niet gehad maar die gaan wel komen. Dan ik de steun goed gebruiken.
Ik zit in Compiegne, Parijs is in zicht naar ik ga er met een bocht omheen. Lijkt me niks met de fiets.
Ik heb inderdaad In de Ban van de Ring bij. Maar ik heb tot nu toe zo veel van de "reis genoten" dat ik pas een paar bladzijden gelezen hebben.
O, Andrea, ik doe mijn best om op mijn gewicht te blijven. Lekker eten en wat bier doet wonderen!
De rest ga ik oven een paar dagen weer verder schrijven in mijn dagboek.
De groetjes aan iedereen maar speciaal aan Truus, Chantal en Sabine, Ik mis jullie nu al!!
Chantal gefeliciteerd!!
Ik bel je vandaag nog!

groetjes,

Theo




Dag 6: Chiry - Liancourt
Datum: 13-5-2005
Afstand: 68 km

Het is vandaag mooi weer. Het is weliswaar fris maar er zit verbetering in. Op de camping zit ik te ontbijten op een bankje terwijl achter me een Fransman zijn auto warm laat draaien. Waar dat nodig voor is weet ik niet maar ik krijg een aardig broodje diesel. Vlak na het vertrek nog even langs de ruïne van de abdij van Ourscamps.



Na een aantal kilometer door een mooie bos kom ik in Compiegne. (vorige foto's doorgestuurd). Ik heb er ook nog een stempel gehaald.
Daarna wordt het zoeven naar het westen met een flinke wind van achter. Een paar fietsers die ik tegenkom, kijken jaloers. Het is hier licht heuvelachtig, maar erg kaal. De wind heeft vrij spel in dit akkerbouw gebied.
Het is wel een lekkere temperatuur. Dus voor het eerst in korte broek.
Als ik naar de camping wil krijg ik de eerste serieuze helling van de dag. De plaats op de camping is te klein. Naast de picknicktafel past mijn tent maar net tussen de struiken.
Ik ben nog even het stadje gaan bekijken. Echt Frans maar niet spectaculair. De pizza smaakte prima.
De eerste grote was gedaan. Gelukkig is alles droog als het die avond gaat regenen. De camping ligt trouwens gezellig naast twee gevangenissen en een psychiatrische inrichting.


Dag 7: Liancourt - Mezieres
Datum: 14-5-2005
Afstand: 95 km.

In de regen vertrokken met een zeiknatte tent. Ik heb slecht geslapen en heb niet het beste humeur. Veel hellingen, korte tot 1 km van 10 procent, langere van 4 km en 7 procent. Ik word in een korte tijd kleddernat. Zelfs mijn schoenen staan vol water.
Het landschap is kaal en niet echt aantrekkelijk. Veel landbouw, weinig bos. Op den duur wordt dat wel saai.
Na 12.00 uur wordt het weer beter, het wordt zelfs droog.
Ik wil slapen in een jeugdherberg want er is geen camping nabij de route. Als ik die eindelijk vind blijkt deze al een tijd gesloten. Het weer wordt weer minder.
Het eerste hotel is dicht vanwege familieomstandigheden. Het tweede heeft geen plaats voor een verzopen fietser. Na het oversteken van de Seine vindik pas bij het derde hotel, een Formule-1, plaats. De fiets kan in de linnenkamer. Het personeel is erg vriendelijk. 's Morgens is er een redelijk ontbijt.





Dag 8: Mezieres - Chartres
Datum: 15-5-2005
Afstand: 92 km.

Veel regen vooral in de ochtend, mijn schoenen zijn doorweekt. Als het na de middag beter wordt verwissel ik mijn sokken en koop ik een grote spuitbus om zowel mijn schoenen als mijn voortassen waterdicht te krijgen. Maintenon is een mooie plaats met een mooi kasteel.
Ik ben doorgereden naar Chartres waar de eerste lekke band ontstaat. Hulp genoeg bij het plakken. Een automobilist komt zelfs een grote fietspomp brengen.
In de Jeugdherberg met vier mannen op een kamer : 2NL, 1Belg en 1Fransman.
Hier ontmoet ik Rob uit Schagen. We zullen elkaar nog vaker tegen komen de komende dagen.
Lekker uit gaan eten met daarbij een Coquille St. Jacques, gegratineerde mosselen.




Dag 9: Chartres - Frèteval
Datum: 16-5-2005
Afstand: 95 km.

Ondanks 4 man op een kamer toch redelijk geslapen (Later klaagde Rob uit Schagen wel over mijn gesnurk).
Ik heb de band die ik gisteren in de regen heb gewisseld nog even geplakt dus moet ik er weer tegen kunnen. Schoenen en tassen nog een keer ingespoten.
De eerste 40 kilometer is maar saai. Weer een landbouw gebied. Ik zie er wel een vos, veel hazen en een kwikstaart.

Bonneval is een erg mooi plaatsje. Probleem is wel de giromaat, alles doet het behalve geld en een reçu geven. Daar moet ik achteraan.
In Freteval een leuke camping. Op een uur na is het weer er ook lekker. Maar in dat ene uur komt het met bakken uit de hemel.

Rob uit Schagen nog een keer tegengekomen onderweg. Hij rijdt door tot Vendôme.


Dag 10: Frèteval - Tours
Datum: 17-5-2005
Afstand: 99 km.

Ik heb een probleem met de versnelling. Onderweg krijg ik het niet gerepareerd. Het zal morgen in Tours moeten.
Vendôme is de moeite waard. Het is een mooie oude stad. De sfeer wordt verstrekt door het geluid van een trekharmonica en een melancholisch gezang dat me tegemoet komt als ik de plaats binnenrij.
De Jakobskapel is dicht maar ik krijg wel een stempel bij de VVV.
Na Vendôme haal ik Rob uit Schagen in. We zijn samen verder gereden en we hebben ook nog onderweg een echtpaar uit Helvoirt opgepikt. Later ontmoeten we ook nog een man uit Enkhuizen en een echtpaar uit Noordwijkerhout.
Het wordt druk. Niemand, behalve ik, rijd echter de hele route. Sommige tot Tours, anderen, zoals Rob tot Bordeaux of de Pyreneeën.



In Tours is Rob naar de jeugdherberg gegaan en ik naar de camping. We hebben morgen alle twee een rustdag.


Dag 11: Rustdag Tours
Datum: 18-5-2005
Rustdag Tours


Ik vind Tours veel minder mooi dan Chartres. Het is maar druk en stinkend. Ik heb er een paar uurtjes rondgereden en rondgelopen en een paar dingen gezien. Bij een norse fietsenmaker heb ik een nieuwe fietspomg gekocht. De pomp die ik bij had werkt slecht.
Ik kreeg koppijn van de stad. Gelukkig lag de camping aan buitenrand op een rustige plaats bij een bijrivier van de Loire. Ik heb er rustig bij kunnen komen.
Het versnellingsprobleem heb ik niet echt hgoed kunnen verhelpen. Ik kan schakelen, maar het gaat wat zwaar.

Intermezzo:
Afzender: Theo Damen - dinsdag, 17 mei 2005 om 14:19
Beste Mensen,

Ik zit nu in Tours. Van de route zitten er nu 850 km op. De teller staat ondertussen wel op bijna 1000. Fout rijden, camping zoeken, even iets bekijken en dergelijke.
Het gaat goed. Fysiek ben ik orde op een paar droge lippe na en een paar spieren die af ten toe protesteren. Na een dag of drie veel regen verwacht men vanaf vandaag weer beter weer. Binnenkort zal ik wel klagen dat het te warm is.
De route is op een paar saaie stukken na afwisselen en wat hellingen betreft goed te doen. Ik heb er nog steeds zin. Ik was wel toe aan de eerste echte rustdag en zal dus ook vandaag niet de hele stad gaan bezichtigen.
Ik begrijp dat bij jullie het weer ook niet alles is geweest. Chantal, ik hoop dat je droog gehouden hebt op je feestje?
Janneke, in een fietsbroek gebruik je geen onderbroek. 4 is dus wel genoeg. Uiteraard moet je regelmatig wassen, maar als is beter als een aanhanger voor je onderbroeken.
Ik wil iereen die gereageerd heeft bedanken voor de belangstelling. Het is prettig om te merken dat er aan me wordt gedacht.
Er komen ook weer nieuwe fotos aan dus blijf af en toe kijken



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

theo

Actief sinds 19 Juni 2012
Verslag gelezen: 930
Totaal aantal bezoekers 70525

Voorgaande reizen:

04 Juni 2023 - 10 Juni 2023

2023 Zuiderzeeroute

08 Juni 2022 - 03 Juli 2022

2022 De groene weg naar de Middelandse Zee

23 Juni 2018 - 01 Juli 2018

2018 en 2019 Arhem - Berlijn

20 Mei 2017 - 29 Juni 2017

2017 Santiago de Compostella (langs oude wegen)

15 Mei 2014 - 15 Juni 2014

2014 Ierland, het zuiden

28 April 2012 - 05 Mei 2012

2012-2013 Weert - Praag

19 Mei 2011 - 17 Juni 2011

2011 Ierland het noorden

29 April 2010 - 05 Mei 2010

2010 Oraniënroute

16 Mei 2009 - 25 Januari 2009

2008 Maastricht Parijs

24 Mei 2008 - 26 Juni 2008

2008 weert - rome

07 Mei 2005 - 11 Juni 2005

2005 weert -santiago de compostella

Landen bezocht: