Verona - Florence - Reisverslag uit Firenze, Italië van theo damen - WaarBenJij.nu Verona - Florence - Reisverslag uit Firenze, Italië van theo damen - WaarBenJij.nu

Verona - Florence

Door: theodamen

Blijf op de hoogte en volg theo

24 Juni 2012 | Italië, Firenze

Dinsdag 10 juni 2008
Dag 18: Verona – Montagnana
Afstand: 66 km

Vandaag fiets ik een vlakke korte etappe. Ik vertrek op mijn gemak, maar rijd weer wel even fout. Het landschap is Nederlands, veel maïs en wat fruitbomen. Af en toe is er een sloot. Ik ben in de vallei van de Po. Het is niet de meest inspirerende streek van Italië. De huizen zijn wel Italiaans.

Het is voor het eerst echt heet. Ik denk 30 graden. Ik heb er niet veel last van. Motagnana is een mooie oude stad, geheel ommuurt met veel torens. In de Duomo ontmoet ik Harry uit Geleen. We delen later een kamer in de jeugdherberg en eten samen Pizza. Met de jongedame van de jeugdherberg voer ik mijn eerste echte Italiaanse gesprek. Het lukt vrij goed.


Woensdag 11 juni2008
Dag 19: Montagnana – Ferrara
Afstand: 75 km

Per la donna simpatica de ostelle de giovenute. Gracie per l ospitalita e il discorso buono!

Allereerst heb ik samen met Harry in de jeugdherberg ontbeten. Daarna heb ik in een internetcafé in Montagnana geprobeerd de achterstand op website weg te werken met voorlopig korte berichten per dag. Harry is al op weg. Ik kom hem nog vaker tegen.

Het ontbijt is toch te licht geweest. Ik word al snel licht in mijn hoofd en zwak in mijn benen. Mijn maag voelt hol aan. Ik neem een tweede ontbijt staande naast de fiets.

Bij de bakker en de slager vul ik mijn voorraad aan. Italië heeft gisteren verloren van Nederland en de slager stelt voor dat de Azurri per direct te voet terugkeren uit Zwitserland. Blijven heeft volgens hem geen enkele zin. Het zijn verwende jochies. Hij heeft complimenten voor de Nederlandse voetballers.

Het blijft moeilijk gaan en ik ben blij dat alles vlak is. De wind is een beetje mee een beetje tegen. In Ferrara ga ik naar de gemeentecamping. De hygiëne is maar matig. Harry is er al. Later ontmoet ik Willem en Miranda uit Valkenburg. Zij zijn ook op weg naar Rome. Tegen de avond als het minder warm is ga ik de mooie stad bezichtigen. Het was vandaag een warme dag.

Als ik met Willem en Miranda een glaasje drink voor het slapen moet ik als een gek terug naar mijn tent. Deze staat nog open en het komt met bakken uit de hemel.


Donderdag 12 juni 2008
Dag 20: Ferrara – Bologna
Afstand: 69 km

Harry is de snelste van ons twee. Hij staat eerder op en ontbijt onderweg en is zo meestal wel een uur sneller.
In het begin wat leuke weggetjes met wat schaduw. Later wordt het echt plat en kaal. Hollands om zo maar te zeggen. De wind is wisselend het is niet echt warm maar wel droog. Ik ben vandaag niet sterk. Flink wat pap in de benen. Eten helpt niet. De afstand is beperkt dus ik kom nog redelijk fit op de camping aan. Harry is er al. Willem en Miranda moeten nog komen

Samen met Harry met de bus naar het centrum van Bologna geweest. Ook een mooie stad. We lopen onder de galerijen. Het regent weer flink door. Daarna samen lekker gegeten in het restaurantje net buiten de camping.
's Avonds nog met Harry, Willem en Miranda een glaasje gedronken.


Vrijdag 13 juni 2008
Dag 21: Bologna - San Piero a Sieve
Afstand: 85km

Vandaag wordt het weer een klein koninginnenritje. 2 maal over bijna 1000 meter. Ik ontbijt onderweg want mijn voorraad was op. Daarna haak ik aan bij Willem en Miranda. We rijden een groot deel van de rit verder samen.

De eerste klim, de Passo di Raticosa, doe ik nog wel alleen. Het is op de Arlbergpas na de moeilijkste. Er zitten namelijk echte vervelende stukjes van 10% en iets meer tussen. Het is echter wel verschrikkelijk mooi. Uitzichten als briefkaarten schuiven voorbij. Een beetje Ardennen maar dan veel vriendelijker. Vrijsnel daarna gaat het regenen eerst een beetje, daarna flink en we schuilen met zijn drieën en eten onze lunch. In de miezerregen trekken we verder naar de tweede top, de Passo di Futa. Boven is er mist.
Na de top wordt het weer beter.
We dalen niet veel en klimmen naar de volgende top. Op zich niet zo zwaar met al 30km klim in de benen.
Er volgt een geweldige afdaling.
Miranda en Willem kiezen een camping in Monte di Fo. Ik rijd nog een stuk door. Ook Harry heeft dat gedaan. We kijken samen Nederland – Frankrijk terwijl we eten. Ondertussen is het gaan stortregenen. De obers proberen met wissers het overdekt terras te beschermen tegen een overstroming. Het houdt niet op tot ergens ver in de nacht. Mijn tent is zoals gebruikelijk bestand tegen de extreme regen.
Het is een fietsdag om met veel plezier aan terug te denken.



Zaterdag 14 juni 2008
Dag 22: San Piero a Sieve – Florence
Afstand: 45 km

Sint Peter (Piero) is gaan douchen en is vergeten de kraan dicht te draaien. Ik kan opbreken als het droog is maar daarna is het weer raak.

Twee maal moet ik schuilen en ik krijg er wat de mismoed aan. Ik zit een uur in een bushokje en overweeg even om het in Florence voor gezien te houden. Dat duurt echt maar even. Als het droog wordt volgt een langzame klim naar 500 meter. Dat vind ik wel lekker. Daarna is het bijna voortdurend afdalen tot in Florence waar ik fout rij.
Als ik de weg vraag krijg ik een Italiaanse versie en een Engelse. Tot mijn verbazing verstond ik het Italiaans beter. Ik blijf een tijdje dolen en rij kilometers om.

Ik kom langs de Dom bij de Arno, vlak bij de Ponte Vecchio. De camping is dan gemakkelijk te vinden.
Het is een echte back-packerscamping. Heel veel kleine tentjes vlak bij en kriskras door elkaar. De prijzen zijn laag. De camping ligt ook dicht bij het centrum en de Ponte Vecchio
Ik doe een gedeelte van de was. Ik wil wat kleren droog houden.
Met Harry rondgekeken op de zuidoever van de Arno. Uitzicht op de stad daarna samen pasta gegeten op de camping. Nog wat voetbal gekeken en heel lekker geslapen.


Zondag 15 juni
Dag 23: Florence
Rustdag

Het eerste deel van de was is droog. Dus ik doe de tweede helft. Daarna heb ik met Harry kilometers door Florence gelopen. Het was uitstekend weer. De Duomo was dicht vanwege de mis op zondagmorgen.

In een goedkoop internetcafé is het uiteindelijk gelukt de website bij te werken. De foto’s heb ik doorgestuurd naar Nederland. Uploaden was niet mogelijk.

Het Pallazzo Pritti was te duur en we zijn doorgelopen naar het Fort Belvedere. Vanaf de Piazza Michelangelo hebben we nogmaals over het schitterende Florence uitgekeken.
In de avond afscheid genomen van Harrie. Hij gaat eerst naar Assisië. Willem en Miranda zijn vandaag aangekomen en blijven nog even hier. Ook van hen afscheid genomen met wijn en knabbels. Ik ga morgen door naar Siënna.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Firenze

theo

Actief sinds 19 Juni 2012
Verslag gelezen: 636
Totaal aantal bezoekers 70397

Voorgaande reizen:

04 Juni 2023 - 10 Juni 2023

2023 Zuiderzeeroute

08 Juni 2022 - 03 Juli 2022

2022 De groene weg naar de Middelandse Zee

23 Juni 2018 - 01 Juli 2018

2018 en 2019 Arhem - Berlijn

20 Mei 2017 - 29 Juni 2017

2017 Santiago de Compostella (langs oude wegen)

15 Mei 2014 - 15 Juni 2014

2014 Ierland, het zuiden

28 April 2012 - 05 Mei 2012

2012-2013 Weert - Praag

19 Mei 2011 - 17 Juni 2011

2011 Ierland het noorden

29 April 2010 - 05 Mei 2010

2010 Oraniënroute

16 Mei 2009 - 25 Januari 2009

2008 Maastricht Parijs

24 Mei 2008 - 26 Juni 2008

2008 weert - rome

07 Mei 2005 - 11 Juni 2005

2005 weert -santiago de compostella

Landen bezocht: