Weert - Doornik - Reisverslag uit Doornik, België van theo damen - WaarBenJij.nu Weert - Doornik - Reisverslag uit Doornik, België van theo damen - WaarBenJij.nu

Weert - Doornik

Door: theodamen

Blijf op de hoogte en volg theo

23 Juni 2012 | België, Doornik

Dag 1: Weert – Breda
Datum: 8-5-2005
Afstand: 107 km

Na twee kilometer het eerste kleine probleempje. Op de Kazernelaan in Weert schoot een riempje van de voortas los en draaide rond het vooras. Gelukkig had ik het meteen in de gaten. Even het wiel terugdraaien en weer verder.

Er was veel wind, erg veel wind over de hele dag heb ik een gemiddelde gedraaid van maar 15 km/uur. Op een paar stukken was het zelfs moeilijk de 10 km. te halen. Een paar fikse maar korte hagelbuien en verder was er voldoende regen.
Door dit malheur was ik pas om 19.00 uur bij Jose. Flink moe en met spieren die pijn deden alsof ik al dagen aan het fietsen ben. Na een lekkere douche en een lekker maal zie ik morgen al weer een stuk positiever tegemoet.
Er waren ook leuke dingen. De route naar Breda blijft gewoon erg mooi en gaat grote stukken door bos (fijn met die wind).
Aardig wat wilde dieren gezien van naaktslak tot patrijzen, hazen, eekhoorns etc. Het meest rare was wel dat ik ook langs twee parende struisvogels kwam.

Dag 2: Breda - Londerzeel
Datum: 9-5-2005
Afstand: 116 km

Het weer is wat beter. Het regent maar af en toe en ook maar erg kort. De wind is minder en spaarzaam eens van achteren. Lekker fietsen langs de Mark naar België. Het Markdal is een heel mooi dal. In België door wat agrarische plaatsjes tot aan Lier. De ober wil tot twee keer toe afrekenen, maar tot twee keer toe heeft zijn collega vergeten de koffie te brengen.

Ik heb nog geen stempel. In Breda stond een wachtrij bij een tentoonstelling waar ik de stempel had moeten halen. In Lier is de kerk dicht. Door naar Mechelen langs de Nete.

Ik kom langs het stadion van KV Mechelen, Achter De Kazerne. De ploeg viert juist dat ze kampioen van de tweede klasse zijn geworden. In het centrum pauzeer ik even bij de mooie St-Romboutskerk. Als ik op weg ga naar Londerzeel wordt ik opgehouden door een warrige man die zegt ook naar Santiago te zijn gefietst.
Het is even zoeken naar de camping. Ik zet mijn tent op een klein veldje bij een bank. Altijd handig voor het ontbijt. In het restaurant vlakbij eet ik friet met champignons en schnitzel. Erg Lekker. Ik slaap redelijk ondanks het lawaai van de vrij drukke weg langs de camping.

Dag 3: Londerzeel - Doornik
Datum: 10-5-2005
Afstand: 110 km.

In het begin ben ik stevig de weg kwijt, maar ik heb toch de Leierkensroute gevonden. Een fietspad op een voormalige spoorbaan. Ik word nog even door een automobilist gecorrigeerd als ik verkeerd dreig te rijden. Hij is ook naar Santiago geweest.
In Aalst vind ik weer geen stempel. Ook hier is de kerk dicht. Daarna langs de Dender naar het Zuiden. Wat een mooie rivier. Een redelijk fietspad, wind van achteren; dat gaat lekker.

Nog een paar heuvels en daar is Doornik. Als ik op de camping kom merk ik dat ik die al ken.
Ik ben er een paar jaar geleden terecht gekomen toen ik met de fiets en auto in België een weekend aan het toeren was.

Met mijn lijf gaat het goed. Alleen mijn polsen hebben het redelijk zwaar.