6 juni 2023 Dag 3 Enkhuizen – Workum 74 km. - Reisverslag uit Workum, Nederland van theo damen - WaarBenJij.nu 6 juni 2023 Dag 3 Enkhuizen – Workum 74 km. - Reisverslag uit Workum, Nederland van theo damen - WaarBenJij.nu

6 juni 2023 Dag 3 Enkhuizen – Workum 74 km.

Door: theo

Blijf op de hoogte en volg theo

20 Juni 2023 | Nederland, Workum

Verder naar het noorden. De wind is weer straf tegen. Het is even zoeken maar snel heb ik de route weer te pakken. Mijn GPS heeft nog steeds de kuren. De batterijen zijn telkens snel leeg.

Voor Medemblik staat aangegeven dat de dijk, met mooi uitzicht op het Ijsselmeer, afgesloten is. Volgens een wandelaarster is dit onzin. Ze gaat er elke dag over. Ze heeft gelijk. Ik zie het vaker dat borden na wegwerkzaamheden toelaat worden weggehaald.

De lunch in Medemblik valt tegen. Een paar boterhammen met uitgebakken ham, een uitsmijter zonder eieren dus, wordt verkocht als broodje beenham.

Het laatste stuk Noord-Holland tot aan Den Oever is zwaar en saai. Ik kan niet meer over de dijk maar over een bijna kaarsrechte polderweg. De tegenwind heeft vrij spel. Vlak voor Den Oever wordt het nog even beter. Een mooi slingerend bospad houd me een paar kilometer uit de wind.

Het bos is aangelegd nadat de Duitsers aan het einde van WOII een gat in de dijk schoten om hun aftocht te dekken.

Dit is de Wieringermeerpolder, drooggelegd als eerst Ijselmeerpolder in 1930.

Het is nog vroeg. Ik had hier een overnachting gepland maar besluit verder te gaan.

Bij het begin van de Afsluitdijk zoek ik de opstapplaats voor de gratis fietsbus. De dijk wordt verhoogd en verbreed en is voor fietsers afgesloten. Dit had begin 2023 klaar moeten zijn. De voorspelling is nu dat het 2025 wordt. Bij de halte voor de bus staan twee E-bikers die me onderweg al een keertje hebben ingehaald. De man van het echtpaar is blij dat hij met deze tegenwind de Afsluitdijk niet hoeft te fietsen. Voor mij voelt het wat dubbel. Het was een mooie uitdaging geweest.

Vanaf Kornwerderzand, een voormalig werkeiland waar nu de Zuiderzeewerken in een tentoonstelling worden uitgelegd,mag ik de laatste paar kilometerdijk naar Friesland toch nog fietsen. Het is te doen, maar ik ben blij dat ik naar het zuiden kan afdraaien als ik Friesland bereik.

Het is een mooi dijkje naar Makkum. Heerlijk met de wind in de rug.

In het dorpje eet ik nog wat en regel de boerencamping in Workum. Het is gemakkelijk doorfietsen.

De biologische boer zit op de grasmaaier.Hij is er snel als ik hem bel. Ik neem een trekkershut.

Ik wil al mijn elektronica goed opladen. Ik wil met name weten of mij batterijlader nog wel in orde is.

Ik maak gebruik van het kookgerei en verwarm een lekker soepje.