7 juni 2023 Dag 4 Workum – Vollenhove 82 km. - Reisverslag uit Workum, Nederland van theo damen - WaarBenJij.nu 7 juni 2023 Dag 4 Workum – Vollenhove 82 km. - Reisverslag uit Workum, Nederland van theo damen - WaarBenJij.nu

7 juni 2023 Dag 4 Workum – Vollenhove 82 km.

Door: theo

Blijf op de hoogte en volg theo

20 Juni 2023 | Nederland, Workum

De batterijen zijn nog steeds niet goed opgeladen. Waarschijnlijk is de lader stuk.

Verder Friesland in. Hindeloopen is een heel klein maar mooi stadje. Ik ken het van een eerdere vakantie. In Stavoren, wat me wat tegenvalt, neem ik een eerste pauze.

Ik kom in Gaasterland. Hier is niet alles plat, er zijn glooiingen in het landschap. Hier ligt ook Het Roode Klif, een heuvel tot ca 10 meter boven N.A.P. Bovenop staat het momument ter herdenking van de slag van Stavoren. “Leave dea as slaef” Liver dood dan slaaf! Een leger van goed gewapende Hollanders werd in de pan gehakt door woedende Friese boeren die niet geknecht wilde worden. De Hollanders vluchten door het water en de moerassen naar Het Roode Klif. Ze haalden het niet. Met hun zware pantsers konden ze de Friezen in het moeras niet voor blijven.

Lemmer is de eerste grotere Friese stad van betekenis. Ik koop er een nieuwe oplaadstekker en een nieuwe batterijlader. Ik eet er ook nog wat langs de dijk vlak bij het indrukwekkende Woudagemaal.

Als ik verder fiets laat de GPS het weer afweten. Ik probeer de fiets-app van de ENFB uit.

Die hebben een primaroute. Ik zal deze bijna de hele verdere tocht gebruiken.

Ik ben al vroeg in Kuinre. Dit was vroeger een havenplaats aan de Zuiderzee. Het dorp is wat verplaats. Waar het vroeger lag is nu een bos met een meertje, de oude haven. Er is een natuurkampeerterrein. Ik besluit verder te gaan en bel naar een camping in Vollenhove.

Er is plaats maar de beheerder is die avond naar een feest en wil de volgende dag uitslapen. We spreken af dat ik het geld in de brievenbus doe..

Het is rustig verder fietsen, meestal de wind mee, over leuke dijkjes. Heel af en toe een boer die langs komt. Op een aantal stukken zijn auto’s ook niet toegestaan.

In Vollenhove doe ik inkopen. Het wordt vanavond een broodmaaltijd, ik heb immers geen kookspullen bij.

Het is vandaag warmer geworden, lekker weer. Als de zon verdwijnt koelt het snel af. De lichte slaapzak is eigenlijk onvoldoende, dus houd ik wat kleren aan. De hele nacht waait de wind hoorbaar door de toppen van de bomen.