8 juni 2023 Dag 5 Vollenhove – Elburg 67 km. - Reisverslag uit Elburg, Nederland van theo damen - WaarBenJij.nu 8 juni 2023 Dag 5 Vollenhove – Elburg 67 km. - Reisverslag uit Elburg, Nederland van theo damen - WaarBenJij.nu

8 juni 2023 Dag 5 Vollenhove – Elburg 67 km.

Door: theo

Blijf op de hoogte en volg theo

20 Juni 2023 | Nederland, Elburg

De afstand naar het vestingstadje Elburg is niet groot. Ik besluit een ruime slinger door de Noord-Oost Polder te maken. Op de dijk onder Vollenhoven wordt ik in gehaald door een man op een E-bike. Hij knoopt een praatje. Her wordt een heel verhaal over de bouw, pensioen, fietsen ebt veel meer. Hij is nogal druk en het fietspad is niet breed.Ik ga rechtdoor de brug over. Hij slaat af. Even verderop blijkt dat ik hem had moeten volgen. Ik neem een pauze, doe mijn ontbijt een keer over. In alle rust fiets ik verder. De polder is kaal, maar na een oude vuurtoren, kom ik toch in een bos. Ik kronkel erdoorheen, af en toe zie ik water en een camping. Ik ga weer de polder in. Langs een weg met bomen kom ik op Schokland. Het was een oud eiland in de Zuiderzee. Het overstroomde zo vaak dat de bewoners gedwongen werden het eiland te verlaten. Er vielen te veel doden. De reddingsacties waren te riskant. Toen de polder werd drooggelegd kwam ook het eiland weer boven. De ondergrond is veen.

Door de drooglegging wordt het water uit het veen getrokken. De grond klinkt in. Het eiland zakt langzaam weg. Ik begrijp dat er nu wat op gevonden is. Op het oude eiland, het ligt iets lager als destijds van de polder staan een kerkje en een paar huizen. Er is een museum waar de historie in beeld wordtgebracht.

Na wat kilometer met tegenwind over dijk verlaat ik de polder en fiets langs de grote weg naar Kampen, de mooie oude Hanzestad. Daarna is het gedaan met de tegenwind. Ik draai naar het zuidwesten. Het is fijn fietsen. Links zie ik de uitlopers van de Veluwe.

Elburg is een oud vestingstad. Ze is door de hertog van Gelre ooit in haar geheel verplaatst voor het wassende water. De stad was belangrijk voor de verdediging van Gelderland. Er zijn nog een paar poorten en er is een aarden wal.

De natuurcamping ligt op een landgoed en wordt gedraaid door vrijwilligers. De barones is de baas.

Je tent moet precies voor het nummerborden van je plaats staan.

Ondanks dat het nieuw douchegebouw is afgebrand, de brand was aangestoken, is het oude sanitair prima!

Ik ga lekker eten in het drukke stadje.