Antwoord op reaktie gastenboek, augustus 2017 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van theo damen - WaarBenJij.nu Antwoord op reaktie gastenboek, augustus 2017 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van theo damen - WaarBenJij.nu

Antwoord op reaktie gastenboek, augustus 2017

Blijf op de hoogte en volg theo

30 Augustus 2017 | Spanje, Santiago de Compostella

Beste René, René en Petty,

Leuk om reacties te krijgen op mijn site van mensen die ook naar Santiago willen gaan willen gaan fietsen.
Ik wil even ingaan op de vragen die jullie stellen.

Over de fiets.
Ik heb gebruik gemaakt van een Koga Travelar. Nodig is een stevige fiets, geschikt voor ca 15-20 kg bagage. Kies voor onderdelen die ook in het buitenland bekend zijn zodat je onderdelen kan krijgen en dat de gemiddelde Franse of Spaanse fietsenmaker het kan repareren. Kies voor anti-lek banden en neem een binnenband mee zodat je niet meteen hoeft te plakken. Plakken in de regen, op een druk kruispunt, in de hete zon, het is geen lolletje en lukt meestal minder goed. ’s Avonds op de kamer of de camping gaat het beter.
Zorg voor een kleine versnelling. Standaard is vaak voor een klein tandwiel van 22 gemonteerd en achter een groot van 32. Dit kan maar ik geef de voorkeur achter aan een 34. Ik ben niet zo sterk en merk dat ik minder (zo goed als niet) hoeft te lopen terwijl collega fietsers die ik sterker achtte de helling niet op kwamen.
De Gaastra-fietsen ken ik niet. Ik kan daar geen advies in geven. Met een moutain-bike naar Santiago kan ook. De fietsroute die ik gefietst heb is daar minder geschikt voor. In Spanje zie je wel veel mountainbikers op de wandelroute, wat ergernis bij de wandelaars oplevert.

Tassen, tent etc.
Ik rijd al jaren met Ortliebtassen. De tassen zijn waterdicht en gaan lang mee. Behalve als ze in Praag worden gejat. Zowel voor de voor als achtertassen als de stuurtas zou ik voor Ortlieb kiezen. Het is een rib uit je lijf maar dan heb je wat.
Mijn tent is een MSR Elixer 2. Het is een twee persoons tent voor mij alleen. Ik kies ervoor om mijn bagage binnen te hebben. Een beetje extra ruimte met slecht weer is ook er prettig. Er zijn meerdere goede tenten. Ik zou wel kiezen voor een tent met aluminium stokken (geen glasfiber, breekt te snel) en beperkt het gewicht tot maximaal 2,5 tot 3 kg. Meer is echt niet nodig.

Over de route:
Er zijn 2 veel gebruikte routes naar Santiago. De westelijke route. Zie hiervoor mijn reis naar Santiago in 2005. Deze route is in aanvang gemakkelijker. Tot aan de Pyreneeën hoeft er beduidend minder geklommen te worden.
De oostelijke route, ook wel oude wegen genoemd, begint met klimmen in de Ardennen en loopt over de flanken van het centraal massief. De westelijke route begint in Haarlem en is vlakker en minder inspannend.
Beide routes zijn ongeveer even lang (vanuit Weert 2700km.)
Van beide routes zijn er routeboekjes en GPS-tracks. Hoewel ik ook mensen heb horen klagen vind ik de boekjes van beide routes nauwkeurig en met uitgebreide informatie over bezienswaardigheden en overnachtingen. De boekjes zijn geschreven door Clemens Sweerman en verkrijgbaar o.a. bij de fietsvakantiewinkel (fietsvakantiewinkel.nl).
Ik heb de boekjes wel maar ik doe ze niet weg.
Ik rijd de laatste jaren met GPS. Het voorkomt onnodig omfietsen en dus frustratie.

Overnachten:
Ik heb voor overnachten gebruik gemaakt van campings, hostels en hotels. In 2005 heb ik ook nog gebruik gemaakt van refugio’s. Dit zijn goedkope slaapplaatsen (in slaapzalen van 8 tot 80 personen). Het is goedkoop maar heeft niet mijn voorkeur. Campings zijn er niet overal en houdt er rekening mee dat veel campings in Frankrijk dicht zijn tot 1juni. De kosten van de rit worden met name bepaald door het eten en overnachten. Met een mix van kamperen en hotels, en af en toe zelf koken kwam ik uit op ca 2500 euro. Iets minder in 2005, iets meer in 2017.Dit is inclusief terugvlucht en vervoer van fiets. Als Petty alleen hotels wilt moet je er al snel een 300 tot 500 extra bijtellen.

Terug naar NL.
De fiets kan met sommige vluchten mee. Dit jaar heb ik de fiets laten vervoeren door Soetens, een bedrijfje uit Vessem. Het scheelt er veel in stress. Fietsvervoer per vliegtuig is meestal een heel gedoe.
Helaas was de fiets een beetje beschadigt toen ik deze terug kreeg, maar minder als de keren dat mijn fiets meevloog met Ryan Air uit Ierland.

Kijk ook op de site van het Jacobgenootschap. Daar staat ook veel praktische informatie en meer reisverhalen. Je kan zelfs een regiodag bezoeken om met collegafietsers te praten.

Ik hoop dat jullie wat aan deze informatie hebben. Laat het anders weten.
IK wens jullie veel fietsplezier.

Met vriendelijke groet,

Theo Damen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

theo

Actief sinds 19 Juni 2012
Verslag gelezen: 1751
Totaal aantal bezoekers 70382

Voorgaande reizen:

04 Juni 2023 - 10 Juni 2023

2023 Zuiderzeeroute

08 Juni 2022 - 03 Juli 2022

2022 De groene weg naar de Middelandse Zee

23 Juni 2018 - 01 Juli 2018

2018 en 2019 Arhem - Berlijn

20 Mei 2017 - 29 Juni 2017

2017 Santiago de Compostella (langs oude wegen)

15 Mei 2014 - 15 Juni 2014

2014 Ierland, het zuiden

28 April 2012 - 05 Mei 2012

2012-2013 Weert - Praag

19 Mei 2011 - 17 Juni 2011

2011 Ierland het noorden

29 April 2010 - 05 Mei 2010

2010 Oraniënroute

16 Mei 2009 - 25 Januari 2009

2008 Maastricht Parijs

24 Mei 2008 - 26 Juni 2008

2008 weert - rome

07 Mei 2005 - 11 Juni 2005

2005 weert -santiago de compostella

Landen bezocht: