4 juni 2023 Dag 1 Amsterdam – Enkhuizen 95 km. - Reisverslag uit Enkhuizen, Nederland van theo damen - WaarBenJij.nu 4 juni 2023 Dag 1 Amsterdam – Enkhuizen 95 km. - Reisverslag uit Enkhuizen, Nederland van theo damen - WaarBenJij.nu

4 juni 2023 Dag 1 Amsterdam – Enkhuizen 95 km.

Door: theo

Blijf op de hoogte en volg theo

20 Juni 2023 | Nederland, Enkhuizen

Het was een goede nacht. Ik heb lekker geslapen. De fiets staat al met de meeste bagage klaar. Ik pak de laatste spullen en neem afscheid van Truus.

De trein naar Amsterdam gaat vlot. Ik hoef niet over te stappen. Amsterdam Centraal is het enige mij bekende station waar de liften net te klein zijn voor mijn fiets. Het lukt wel als ik mij voorwiel een stuk omhoog trek. Het is wat lastig om vanaf het station de route te vinden. Bovendien heeft mijn GPS wat kuren. De eerste batterijen zijn bijna meteen leeg. Het apparaat start ook moeilijk op.

Ik heb desondanks alle batterijen gisteren nog gecontroleerd op de lading voordat ik ze inpakte.

Ik verlaat Amsterdam langs Zeeburg en kom in het eerste dorpje Durgerdam. Het is schatting. Als ik me niet vergis is dit een oude hippie dorp waar nu met name kunstenaars wonen. Het uitzicht over de dijk er naar toe is mooi. Ik zie dar de dijk naar Uitdam is afgesloten. De weg naar Marken wordt daardoor veel langer. Ik had van daar de veerpont willen nemen naar Volendam. Ik laat deze schieten en zoek via de knooppunten een alternatief. Over een fietspad door de polder kom ik bij een mini pontjein Holysloot. Met een bel waarschuw ik de veerman. Omdat het even duurt voordat hij komtbegin ik aan mijn lunch. Ik ben de enige klant. Als hij komt spreken we af dat ik eerst mijn lunch afmaak. Wellicht zijn er dan meer gegadigden.

Aan de overkant van het water kom ik in een weiland terecht. De grond is droog. In natte tijden is het volgens mij hier eenmodderboel. Ik passeer diverse sloten over loopplanken van 40 cm breed. Op enige afstand is een wielgoot gelegd waar de fiets over moet. Ik besef dat als de zware fiet met bagage er langs gaat, ik deze er waarschijnlijk niet meer terug op krijg. Alles gaat goed.

Voorbij Uitdam kom ik weer op de dijk van het Ijsselmeer. Ik red de dag voor een Pools echtpaar door mijn reserveband af te staat. Nu kunnen ze verder en zijn ze op tijd voor hun reservering voor de grote Vermeer-tentoonstelling. Voor mijn beloning kan ik wel twee nieuwe binnenbanden kopen.

Monnickendam is mooi, Volendam ook maar veel te druk. Met de fiets aan de hand kringel ik door de massa. In het mooie Hoorn neem ik nog een lange pauze. Op een bankje aan het water tussen allerlei spelende en zwemmende kinderen.

De weg naar Enkhuizen via Eemnes is mooi.

Het was was warm vandaag maar door de stevige tegenwind goed te verdragen. Het was werken.

Op de camping in geen personeel aanwezig. Een mevrouw legt me uit dat ik gewoon een plaatsje op de smalle trekkerstrook kan kiezen.