Dag. 20 Somieres – Cignac 82 km - Reisverslag uit Sommières, Frankrijk van theo damen - WaarBenJij.nu Dag. 20 Somieres – Cignac 82 km - Reisverslag uit Sommières, Frankrijk van theo damen - WaarBenJij.nu

Dag. 20 Somieres – Cignac 82 km

Door: Theo Damen

Blijf op de hoogte en volg theo

26 Juni 2022 | Frankrijk, Sommières

Gisteravond ben ik nog even het stadje in geweest. Het is best mooi met een brug over een rivier, oude smalle winkelstraatjes. Aan de klim naar het kasteel ben ik maar niet begonnen.

Het pilsje op het terras smaakte bijzonder goed.

Terug op de camping mijn eigen maaltje gekookt. De rest van de avond geluisterd naar een gevarieerd muziekprogramma in de arena die naast de camping ligt. Franse chansons, moderne pop a la Ed Shearan, Gilbert O,Sullivan als ook een stukje wat verdomd veel op Philip Glass leek. Leuk, lekker ook om bij te lezen.

Vanmorgen moet ik de route terug zien te vinden. Het duurt even. Even nog langs de bakker.

Vanuit Saint Martin de Londres klim ik naar een plateau. Daarna gaat omlaag naar de Hérault, Die volg ik een hel stuk. Ik heb deze kloof eerder gezien met de auto gezien, maar hij blijft heel erg mooi.

In de diepte varen een groepje kano’s, felle kleuren in het glinsterende water.

Saint Guilhem-le-Desert ligt ook aan de Gorges d’Herault. De rivier heeft hier een mooie kloof uitgesleten. Die Guilhem was de hertog van Aquitanie. Hij was een maatje van Karel de Grote die plotseling het licht zag en hier een klooster stichtte. Het was belangrijk tussen de 11een 13e eeuw. Ook Saint Guilhem werd een belangrijke pleisterplaats op de route naar Santiago. Het klooster is na de vernielingen tijdens de Franse revolutie weer gerestaureerd.

Ik eet er een salade.

Even verderop kom ik Simon tegen. Een Brit, hij woont in de omgeving. Ongevraagd geeft hij zijn zorgen over de huidige tijd en de democratie weer. Hij wil niet terug naar Engeland zolang Johnston aan de regering is. Volgens hem heeft die het werkvolk misbruikt voor de Brexit. Ze zijn er in getrapt. Het is een interessante analyse en in grote lijnen kan ik wel met hem mee gaan. We gaan weer uit elkaar.

Ik besluit niet veel verder te rijden. De camping is Cignac is nog dicht als ik aankom. Ik dood mijn tijd bij Mcdonalds. Waar ik later nog terug kom. De winkels zijn dicht een mijn voorraad is ver op.

Op de camping is nog een andere “Groene Weg” fietser. Ik heb nog kort met hem gesproken.