Dag 1/2/3 - Reisverslag uit Bastenaken, België van theo damen - WaarBenJij.nu Dag 1/2/3 - Reisverslag uit Bastenaken, België van theo damen - WaarBenJij.nu

Dag 1/2/3

Door: Weert - Vezelay

Blijf op de hoogte en volg theo

21 Mei 2017 | België, Bastenaken

Dag 1
Datum 19 mei
Weert - Oost-Maarlant
Afstand 60 km

Het weer beloofd goed wat. Het afscheid is altijd was moeilijk. Chantal en Riv komen op het laatste moment nog even langs. Riv, pas 6 weken oud, maakt voor de eerste keer echt contact me. Op zo'n glimlach kan ik wel 6 maanden fietsen. Als ik vertrek is het droog. Ik fiets langs de grote weg via Stramproy naar Kinrooi. Bij Sabine nogmaals afscheid met een kop koffie. Dave en Sabine staan klaar om naar een festival inVenlo te gaan met hun stand van RodderClothes.
Ik fiets verder langs een grote maar rustige weg naar Neeroeteren. Daar ga ik op het jaagpad langs het kanaal verder richting Maastricht. Het regent en de wind is stevig schuin van voren. Het is koud. Het kanaal heb ik al verschillende keren gefietst. Het is een mooi fietspad, goed ook om snel kilometers te maken.
In Maasmechelen neem ik prima lunch. De kerriepoeder is wel zo heet dat ik er mijn gehemelte een tikje verbrand.
Verder langs het kanaal naar Maastricht. Daar wordt ik vanwege een bouwput omgeleid en mis het oude centrum. Ik kom wel zonder problemen op de weg naar Eisden. Camping de Oosterdriessen ken ik al van eerdere tochtjes. Een paar biertjes en als diner een frietje. Ik lig er al vroeg in.

Dag 2
Datum: 20 mei
Oost-Maarlant - Lienne
Afstand 78 km

Vroeg op en vroeg weg. De routine van het inpakken is er nog niet.
Ik rijd door de oude kern van Eisden waar nog bijna niemand wakker is. Door het dorpje Mesch waar ik de Voer ga volgen. Ik zie maar weinig signalen van de oude taalstrijd die hier gewoed heeft. Ik steek een bergrug over en kom bij de Berwinnne. Een beek, rivier zo je wilt, die ik tot aan Clermont volg. Bij de abdij van Val-Dieu maak ik een stop ik bekijk de kerk en geniet van de rust.
Het is droog. De wind is wel koud, maar als de zon doorkomt is het lekker. Het klimmen is tot Clermont matig en goed te doen. Daarna wordt het last. De helling naar het oude Limboug heeft me ooit doen afstappen maar dar is nu enkel nodig omdat de straat opgebroken is.
Verderop kom ik langs Polleur en Theux. Daar leerde ik lang geleden de Ardennen kennen. Ik ging met een groep jonge mensen een weekend naar een huis van een vriend van mijn broer. Sindsdien ben ik altijd in de Ardennen blijven komen.
Het serieuze klimwerk begint. Ik moet over een hoogte van 525 meter naar de Amblève. Ik voel me niet supersterk en moet wat wennen. Na een korte pauze lijkt het wel steeds beter te gaan. De afdaling naar Stoumont ziet er heel anders uit als een vorige keer. Toch weet ik zeker dat ik deze weg al eerder gereden heb. Ik kruis de Ambleve en volg even later Lienne. Bij Camping de Salins vind ik het genoeg voor vandaag.

Excuus voor de taalfouten maar vanwege zon zie het scherm bijna niet!
Je kan niet alles hebben!


Dag 3
Datum 21 mei
Lienne Bastogne
Afstand 69 km

Ik had vandaag tot Letscheret willen komen maar in Bastogne bleef ik steken. Dat overkwam de Amerikanen in WOII ook, met ergere gevolgen. Zij haalden uiteindelijk hun doel en dat zal mij ook wel lukken.
Het weer was prima. Af en toe zon en tussendoor soms een wat koude wind. De trui en de lange broek gingen uit. Vanmorgen had ik ze nog hard nodig, het was toen hooguit 5 graden. Ik ging vandaag over het hoogste gedeelte van de Belgische Ardennen, tot bijna 600 meter. Het waren een aantal pittige klimmen kort na elkaar. Het ging goed maar ik merkte wel dat ik nog weinig klimkilometers in de benen had. De weg was erg mooi door de dichte bossen langs de Lienne. Er was een weg afgesloten voor auto's. De vogels voerden een concert op. Erg mooi.
Later reed ik door stille dorpjes. Winkels kennen ze hier niet meer. En als ik er een zie, is deze dicht. Goed dat ik veel voorraad uit NL hen meegenomen.
Het laatste stuk naar Bastogne was een makkie. Over een langzaam dalend fietspad (vooormalige spoorweg) kwam ik snel in de stad. De eerste camping (naam: Aan het Einde van de Wereld) zal daar wellicht liggen. Ik kon het niet vinden.
Morgen ga ik proberen 20 km goed te maken. De totale afstand komt dan net boven de 100 km.
Ik wil de abdij van Orval uitgebreid bezoeken. Druk dagje. Gaat het lukken?


  • 22 Mei 2017 - 18:45

    Maartje Strik :

    Leuk om je verhalen te lezen! Die spelfouten vergeven we je ;) Liever spelfouten door de zon dan door de regen. Geniet van je reis en succes de komende dagen en weken!

  • 22 Mei 2017 - 21:59

    Truus:

    Ha Theo,
    Je gaat nu het mooie weer tegemoet dus het kan alleen maar beter gaan. Die 20 km haal je vast wel in.
    De taalfouten zijn je vergeven en we zijn benieuwd naar je vervolgverhalen.
    Heel veel groetjes van het thuisfront

  • 23 Mei 2017 - 14:00

    Sabine:

    Ik denk dat het je wel gelukt is om dat allemaal te doen en zo niet heb je nog tijd genoeg! geniet ervan!

  • 24 Mei 2017 - 08:53

    Jeffrey Gouweleeuw:

    Leuk om te lezen! Succes!

  • 24 Mei 2017 - 15:58

    Lian Van Deurzen:

    Hoi Theo,

    Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen. Heel veel succes! Geniet met volle teugen!

    Ik blijf je volgen.

    Groetjes,

    Lian

  • 24 Mei 2017 - 21:10

    Theo Damen:

    Intermezzo:

    Beste mensen,


    Leuk om jullie. Reacties te lezen via web-site, mail en app.
    Ik ben vandaag in Troyes gearriveerd. De achterstand die ik op mijn schema had heb ik door een rit van Montmedy naar Chalon en Champagne (132 km) weer ingelopen.
    Het weer is prima! Beetje warm met als resultaat een paar verbrande knieën. Ik heb tot nu toe alle dagen kunnen kamperen. Ja Jose, zo'n weer heb ik nog niet gehad in de eerste week. De Ardennen waren wat zwaar, maar dar ben ik. Doorheen. Ik ben al een paar medereizigers tegengekomen. Met Karel uit Rijsbergen heb ik vandaag samen gegeten. Een drietal heb ik een aantal keren gespot maar nog niet gesproken.
    Iedereen bedankt voor de reacties. Ik werk de reisverhalen van de afgelopen dagen snel bij.
    Ik probeer er overmorgen in Vezelay ook wat foto's bij te plaatsen.

    Het gaat uitstekend met met. De fiets doet het prima. Ik voel me goed. Karel (70) gaar morgen in 1 dag naar vezelay, meer als 140 km. Er is nog hoop voor me!



    Groetjes
    Theo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

theo

Actief sinds 19 Juni 2012
Verslag gelezen: 1451
Totaal aantal bezoekers 70571

Voorgaande reizen:

04 Juni 2023 - 10 Juni 2023

2023 Zuiderzeeroute

08 Juni 2022 - 03 Juli 2022

2022 De groene weg naar de Middelandse Zee

23 Juni 2018 - 01 Juli 2018

2018 en 2019 Arhem - Berlijn

20 Mei 2017 - 29 Juni 2017

2017 Santiago de Compostella (langs oude wegen)

15 Mei 2014 - 15 Juni 2014

2014 Ierland, het zuiden

28 April 2012 - 05 Mei 2012

2012-2013 Weert - Praag

19 Mei 2011 - 17 Juni 2011

2011 Ierland het noorden

29 April 2010 - 05 Mei 2010

2010 Oraniënroute

16 Mei 2009 - 25 Januari 2009

2008 Maastricht Parijs

24 Mei 2008 - 26 Juni 2008

2008 weert - rome

07 Mei 2005 - 11 Juni 2005

2005 weert -santiago de compostella

Landen bezocht: