Dag 36 en verder - Reisverslag uit Muros, Spanje van theo damen - WaarBenJij.nu Dag 36 en verder - Reisverslag uit Muros, Spanje van theo damen - WaarBenJij.nu

Dag 36 en verder

Blijf op de hoogte en volg theo

25 Juni 2017 | Spanje, Muros

Dag 36 en verder

Ik ben al weer een paar dagen in Santiago. Vrijdag heb ik het museum en de kathedraal bezocht. Het museum is interessant maar hopeloos georganiseerd. Het is echt zoeken om de juiste weg te vinden. Bovendien is de akoestiek zo slecht dat je door het gepraat op grote delen van de route de audioguide niet kan volgen. Er zijn. Mooie schilderijen en beelden uit heel verschillende tijden en stijlen. Oud Keltisch graniet tot middeleeuws bladgoud.
De kathedraal wekt indruk. Minder door haar omvang, meer door haar sfeer. Ik heb het beloofde kaarsje voor de collega opgestoken. Er zijn mooie Kapellen gewijd aan veschilende heiligen, waaronder natuurlijk Jacobus en Maria. Ik heb het beruchte wierookvat gezien, maar het hing stil. Ook ben ik langs het bekende Jacobusbeeld gelopen waar iedereen zijn handen op de schouders legt. Dat soort verering gaat mij net iets te ver. Het beeld staat midden in de kerk en geeft je een blik vanaf het hoofdaltaar.
Daarna ben ik op zoek gegaan naar mijn nieuwe credential. De oorkonde die je krijgt als je de tocht hebt volbracht. Ik wist dat ze verhuisd waren, maar het nieuwe adres wat ik had klopte ook niet meer. Het was even zoeken maar met hulp van de VVV toch gevonden. Die is binnen. Ik heb met de telefoon al een foto ervan op de site gezet.
Zaterdag met de bus naar Finisterra, het einde van de wereld. Het is de plaats waar volgens overlevering de apostel Jacobus, na zijn onthoofding in het heilige land, door zijn volgelingen aan land zou zijn gebracht. Ik heb het met de bus gedaan. Het 120 km met daarin 3 maal vanaf hoogtemeter 0 over hoogetemeter 400. Ik vond dat net te veel. Met bus is het 2,5 uur enkele reis en nog een wandeling van een uurtje. Finisterra is een mooie klif met een vuurtorens. Het is inmiddels erg toeristisch. Het oude symbool van de wandelaar die er zijn schoenen verbrand is niet meer toegestaan. Het gaf te veel vervuiling. In het dorp heb ik heerlijke kabeljouw gegeten.

Het weer is beter. De grootste hitte is weg. 's Morgens begint met mist en miezer, maar om 9.00 wordt het droog en gaat het zonnetje schijnen. De temperatuur de afgelopen dagen was ca. 25 graden.

Vandaag had ik foto's willen toevoegen vanaf de fotocamera. Helaas, de computer op de camping doet het niet.

De komende dagen wil ik nog een mis in de kathedraal bezoeken en wellicht nog naar Coruna.
Dinsdag verhuis ik naar het hotel waar ik mijn fiets kan inleveren voor vervoer.
Woensdag vlieg ik.
Als er nog interessante dingen zijn vul ik deze nog aan.