Dag 26/27 - Reisverslag uit Belorado, Spanje van theo damen - WaarBenJij.nu Dag 26/27 - Reisverslag uit Belorado, Spanje van theo damen - WaarBenJij.nu

Dag 26/27

Door: Theo Damen

Blijf op de hoogte en volg theo

14 Juni 2017 | Spanje, Belorado

Dag 26
Estella Najera
83 km

Vanuit Estella is het meteen klimmen van 500 naar bijna 700 meter. Het gaat wel geleidelijk. Voordat ik daar aan begin scoor eerst nog even een ontbijten en bekijk even Estella (la bella, zoals de Spanjaarden zeggen). De Basken houden het op Lizarra, en dat ligt hier nog steeds gevoelig.
Even verderop ligt een klooster met een wijnbedrijf waar je gratis water en wijn kan tappen. Water heb ik voldoende en voor wijn is het tevroeg.
Bij Torros del Rio wil ik een kapelletje gaan bekijken. Van buiten is het mooi aan de binnenzijde valt het mij tegen..
Bij het naderen van Logrono rijd ik verkeerd. Ik zie het pad liggen maar ik weet niet hoe ik er moet komen. Ongevraagd bied de Spaanse postbode op zijn scootertje uitkomst. Hij wijst uitgebreid de weg. Dat het toch nog bijna mis gaat ligt aan mijn slechte Spaans.
In de stad wil ik de kathedraal bekijken maar deze is potdicht. Er zijn netten om het gebouw gespannen. Ik denk om te voorkomen datooievaars er gaan broeden.
Na logrono rijd ik een stuk door een groot park aangelegd om een stuwmeer. Het is rustig fietsen. Ik zie een mountainbiker zijn bidons vullen bij een watertappunt en stel hem de domme vraag of wet water drinkbaar is.
De route loopt parallel aan de snelweg. Gezellig is het niet maar veellast heb ik er ook niet van.
Na een redelijk slopend klimmetje kom ik aan in Najera. De camping is sober. Ik ga wat drinken en eten in de stad. Ik vind echter geen goed restaurant. Ik besluit om maar weer eens zelf te koken.

Dag 27
Najera Belerado
51 km

Vanmorgen in de douche spreek ik even met een van de twee Duitsers die ik de laatste dagen al en paar keer ben tegengekomen. zij fietsen vandaag naar Burgos. Volgens mijn route is dat 120 km. Volgens de route vande Deuitser is het maar 90 over de grote weg. Nee, deze is beslist niet druk volgens hem.
Hij heeft gelijk hij is noet druk maar wel heel saai. Ik heb spijt dat ik me niet aan mijn eigen route heb gehouden.
In St. Domingo de Calzada drink ik een bak koffie en vergeet ik de kathedraal van binnen te bekijken. Ik ga verder, maar volg weer mijn eigen route. De weg is rustig en saai. In een dorpje bekijk ik nog en kerkje.
In Belorado heb ik mijn doel voor vandaag bereikt. Ik overleg in het toeristenbureau nog even of er overnachringsmogelijkheden zijn voor Burgos, want Burgos is te ver. Die zijn er eigenlijk niet.
Ik besluit in Belorade te blijven en een halve rustdag te pakken.
Via de VVV vindt ik een leuk hotel.
Morgen weer een korte etappe dan ben ik daarna fit voor een paar flinke kanjers.