Dag 11/12/13/14 - Reisverslag uit Uzerche, Frankrijk van theo damen - WaarBenJij.nu Dag 11/12/13/14 - Reisverslag uit Uzerche, Frankrijk van theo damen - WaarBenJij.nu

Dag 11/12/13/14

Door: Theo Damen

Blijf op de hoogte en volg theo

02 Juni 2017 | Frankrijk, Uzerche

29 mei. 2017
Nevers St-Amand Motrond
Afstand 75

Gisterenmiddag ben ik nog uitgebreid Nevers in geweest. Ook de kathedraal heb ik van binnen bezichtigd. Later op de avond ben ik met Gunter, een Duitser van net over de grens bij Sittard nog pizza gaan eten. Een prima pizza.
Ik vertrek om 10 over 7. Gunther is dan al weg. We proberen alletwee de hitte voor te zijn.
Via een te drukkke weg rijd ik Nevers uit. Snel daarna worden het kleine weggetjes. Ik kom bij een opvallend aquaduct. Het Canal du Centre wordt over over de rivier de Allier geleid.
Het is weer heet. In een parkje met 6 bankjes staan er 6 in de zon. Gelukkig heeft 1 puntje schaduw.
In de Berry zijn er dorpjes in Anton Pieckstijl. Kleine een beetje truttige huisjes met een klein Canal de Berry. In de sluis passen twee roeiboten net naast elkaar.
Wat verder is Gunther zijn tent aan het drogen. Ik doe dat eigenlijk nooit. Ik pak nat in en ga ervanuit dat ie snel weer gebruikt wordt.
Men verwacht ontweer vanavond. Ik neem mijn eerste hotel. Een klein hok is mijn kamer. Ik krijg pelgrimskorting. Het onweer blijft
uit. Ik loop nog een rondje door Het stadje.

30 mei 2017
St Amand Motrond Cluis
90 km

Gisteren nog even gebeld met het thuisfront.
Bij het wegrijden maak ik een fout en fiets de route een stukje in de verkeerde richting. Dat zijn een paar klimmetjes voor niets.
Het landschap is niet spectaculair maar wel rustig. Ik bekijk onderweg een kerkje en rust intussen wat uit.
De hellingen worden langer en zwaarder. Hoewel ik moe ben als ik in Neuvy-St-Sepulchre wil ik toch door naar Cluis.
Daar is een camping en en hotel. De weg is lichtelijk bergop, er mooi en niet er erg zwaar. Net voor Cluis is er nog weleen korte venijnige helling voor dat ik bijeen kapel en een kasteeltuin kom.
De camping is niet meer. Alles staat er verloren bij en de poort zit zwaar op slot. Bij het hotel blijkt dit een café te zijn met zoveel rookstank dat ik er liever niet naar binnen wil. Ik krijg daar wel een adres.
Ik vind in mijn boekje ook nog een B&B. Een rommelige gezellige boel. Ik sla het avondeten over.


31 mei 2017
Cluis Benevent L'Abbaye
75 km

Ik ben op tijd weg. De wegen zijn mooi. Er is redelijk wat bos afgewisseld met weilanden. Ik kom Gunther nogmaals tegen. Hij geeft aan vandaag geen sterke benen te hebben. Dat overkomt ons allemaal en het beste is je afstand er opgaan te passen. Bij Crozant duikt de de diepte. Het is een door de rivier uitgesleten kloof. Andere kant is de klim ook navenant. Ik haal Gunther weer in. Hij loopt en duwt zijn fiets. Ik waan me op dit soort momenten altijd gelukkig met mijn uitzonderlijke 34 achter.
Dit extra grote tandwiel achter zorgt voor een extra lichte versnelling.
La Souterraine wordt genoemd as een aantrekkelijk stadje. Toegegeven het centrum heeft een mooie kerk en stadspoort, maar het mist uitstraling. Ik rijd verder.
In Benevent L'Abbaye zie ik al van een afstand de kerk op de heuvel liggen. Het is een mooi plaatje. Het is net na 3uur en ik wil zeker en plaats voor de nacht hebben. Ze sluiten in deze streek meer dan me lief is. Inderdaad het hotel is gesloten. Pas recent lijkt het want door hetraam zie ik nog de stoelen en bankjes staan. Het gebouw is te koop.
Ondertussen maak ik de eerste echte regenbui mee met onweer etc.
Bij de VVV vraag ik na. De man weet het ook niet. Er zijn geen andere hotels. In een boekje van B&B's zijn er meer doorgekruist.
Het hotel en de camping in Chatelus, 18 km verderzijn ook dicht.
Hij belt voor me naar de Gite de Peleren en jawel, daarin plaats.
Ik wil eigenlijk lever geen kamer delen, maar nood breekt wet. Daar aangekomen blijkt dat ik voor wat extra ook een kamerallen kan krijgen. Ik eet in de bistro van de dochter van de gîte-eigenares een simpel lekker maal.


01 juni 2017
Benevent L'Abbaye Uzerche
118 km

Ik loop een stukje achter op het schema. Ik wil vandaag tot Uzerche gaan. Dan ben ik weer op schema. In Uzerche hoef ik ook niet te zoeken naar een slaapplaats. Er is genoeg te vinden in deze wat grotere toeristische stad.
De wegen zijn mooi. De omgeving is heel veel bos. Ergens staat er prompt een hertje op de weg. Het springt weg en blijft aan de rand van een weilanden staan kijken. Ik wil een foto maken, maar het verdwijnt in het hout.
De klimmen worden meer en ook nog zwaarder. Het gaat wel goed en dat geeft voldoening. St. Leonard-de-Noblat is een mooi plaatsje. Een oud centrum met kleine straatjes. Het bestaat uit twee helften die wat stijl betreft niets met elkaar te maken hebben.
Ik wil inkopen doen. De volgende 30 km zijn er geen winkels. De deur van de supermarkt gaat voor mijn neus dicht. Zuid-Frankrijk, dus middagpauze. Ik besluit verder te rijden. Het is warm maar niet superheet. Als je even stopt moet je dat wel doen op een plek met schaduw. De klim na St-Leonaard is de Col van de dag maar ik kom goed boven. Er volgt een golvendeweg met een paar extra klimmetjes.
In St-Germain-les-Belles wil de kroegbaas wel assiette met charcuterie maken (stokbrood, worst ham en kaas). Ik had het nodig en het smaakt goed.
Het landschap verandert ook. Er is minder bos en meer weiland. Het worden kleine draaiende binnenweggetjes met af en toe een vervelende kuitenbijter. Het wordt laat in de middag wat minder warm.
In Uzerche moet ik minimaal 5 minuten voor een overweg wachten voordat er een trein stapvoets langskomt. Ik moet nog een paar lastige korte hellingen over en een tunnel door voordat ik op de camping ben. Ik merk daar meteen dat er een kortere route langs de rivieris.
Mooi plaatsje. Ik ga hier morgen toch maar een rustdag pakken.
















Tags: Uzerche

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

theo

Actief sinds 19 Juni 2012
Verslag gelezen: 1060
Totaal aantal bezoekers 70558

Voorgaande reizen:

04 Juni 2023 - 10 Juni 2023

2023 Zuiderzeeroute

08 Juni 2022 - 03 Juli 2022

2022 De groene weg naar de Middelandse Zee

23 Juni 2018 - 01 Juli 2018

2018 en 2019 Arhem - Berlijn

20 Mei 2017 - 29 Juni 2017

2017 Santiago de Compostella (langs oude wegen)

15 Mei 2014 - 15 Juni 2014

2014 Ierland, het zuiden

28 April 2012 - 05 Mei 2012

2012-2013 Weert - Praag

19 Mei 2011 - 17 Juni 2011

2011 Ierland het noorden

29 April 2010 - 05 Mei 2010

2010 Oraniënroute

16 Mei 2009 - 25 Januari 2009

2008 Maastricht Parijs

24 Mei 2008 - 26 Juni 2008

2008 weert - rome

07 Mei 2005 - 11 Juni 2005

2005 weert -santiago de compostella

Landen bezocht: