Londonderry - Belfast (Londonderry) - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van theo damen - WaarBenJij.nu Londonderry - Belfast (Londonderry) - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van theo damen - WaarBenJij.nu

Londonderry - Belfast (Londonderry)

Door: theodamen

Blijf op de hoogte en volg theo

22 Juni 2012 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

zondag 29 mei:

Londonderry – Omagh 88 km

Vetrokken met een beetje regen en afscheid genomen van Patrick, een man uit Oregon die 2 nachten mij kamergenoot was. Hij reist door Europa met de bus. Redelijk snel en eenvoudig Derry uitgefietst langs de oever van de Foyle. daarna heerlijk fietsen door kleine weggetjes met heggen en weilanden. Je kunt hier vaak in lokale winkeltjes ook koffie krijgen. En zo'n warme bak smaak altijd prima. De zon schijn maar het is niet te warm. Verderop nuttig ik staande naast mijn fiets mijn lunch. Bankjes zijn hier maar sporadisch. Het toetje vandaag zijn de Sperrinmountains. Een paar lekkere klimmen achterelkaar die me naar een 300 meter hoogte brengen. Niet echt hoog en ook niet echt moeilijk. Maar wel mooi. Het is jammer dat een groot stuk recentelijk is afgebrand. Je ruikt op een paar plaatsen de brandlucht nog hangen. En dan omlaag naar Omagh waar ik lang moet zoeken en nog zo'n 20 km moet fietsen voor ik een hotel heb. Maar toch een lekker dagje.





Maandag 30 mei:

Omagh - Armagh 77 km

Lekker uitgebreid geontbijt. Zo'n Iers ontbijt is ongeveer voldoende voor de gehele dag: eieren worstjes spek zoet en als je wilt ook nog serials met melk. Ik had gisteren het centrum van Omagh al uit ten treuren gezien toen ik een hotel aan het zoeken was. Nu moet ik er weer even terug naar toe om de route er op te pakken. Ik vergeet weer foto's te maken maar echt verschrikkelijk bijzonder is het er ook niet. Ik vertrek weer over kleine binnenwegjes, en wil even gaan kijken bij twee huizen van voorvaderen van Amerikaanse presidenten. Het eerste heb ik gevonden maar het tweede niet. Vlak in de buurt was een nieuwe weg aangelegd en ik denk dat men vergeten is de bordjes terug te plaatsen. Door het heuvelende land verder terwijl ik dus ook de route kwijt was. Verdwaald, de weg kwijt zou ik niet zeggen want die waren er eerder teveel dan te weinig. De bewegwijzering hier helpt dan ook niet echt. Op elk kruispunt staat hoe de weg heet. Maar waar die naar toe gaat, vergeet het maar. Op mijn kaart is het net andersom. Een wirwar van weggetjes zonder naam, maar wel de plaatsnamen.
Met een beetje zoeken en iets drukkere wegen toch in Armagh gekomen, waar ik ook snel de jeugdherberg gevonden had. Campings zijn in dit stukje Ulster dun gezaaid. Onderweg nog wel even een hele korte maar hevige hagelbui gehad. Ik werd uitgenodigd om binnen te komen schuilen.
Armagh is de plaat waar het geloof in Noord-Ierland misschien wel het hardste botst. Zowel de katholieke als de Anglicaanse kerk zetelen hier, waarbij de anglicanen ook nog gebruik maken van een voormalig katholieke kathedraal.
's Avonds nog een rondje door het stadje gelopen langs de kathedralen en een grote oude bibliotheek.







Dinsdag 31 mei

Armagh –Belfast 84km


Vroeg weg uit de jeugdherberg waar ik de enige klant was. Het is een lekkere ochtend. Gisteren was het weer op een denderende hagelbui eigenlijk ook niet slecht. Vandaag blijft het weer zo goed als droog. De regenbroek komt niet uit de tas en zelfs mijn jas verdwijnt in de namiddag in diezelfde tas. Het landschap is niet spectaculair. De route is ook niet verschrikkelijk moeilijk. Wel een aantal kuitenbijtertjes. (Hier noemen ze dat drumlins). Het eerste deel loopt over een wat grotere maar toch rustige weg en dat schiet lekker op. daarna wordt ik weer een wirwar van kleine weggetjes ingestuurd. Ik ben bang dat ik verdwaal. En jawel hoor er is weer een grote nieuwe weg er dwars doorheen aangelegd. Ik denk dat ik verdwaald ben maar een kilometer verder zit ik tot mijn verbazing nog steeds op de goede weg.
De ouderen onder ons hebben misschien nog wel gehoord van de Maze-gevangenis waar vele Noord-Ieren zijn opgesloten geweest. Volgens de Britten criminelen. Volgens de Ieren verzetstrijders. Een van de bekendste was Bobby Sands die er volgens mij na een hongerstaking is overleden. Ook Bernadette Devlin heeft er volgens mij nog gezeten. Het complex wordt afgebroken. Er staan nog een paar oude gebouwen. De rest is gesloopt.
Een stukje verder duikt een van Noord-Ierlands mooiste echte fietspaden op, een vrijliggend pad langs de Lagan dat je vanaf Lisburn over ca 20 km in hartje Belfast brengt. Het is vlak en mooi. doet een beetje aan de route langs de Roer denken.
Ook in Belfast weer gekozen voor de jeugdherberg, Hoewel het weer nu al bijna al drie dagen redelijk goed is.
De dichtstbijzijnde camping (Dundonald, waar ik ca een week geleden was) ligt op 11 kilometer en helemaal uit de richting.
Morgen met de trein naar Derry en dan door naar Donegal. Het echte werk kan beginnen. Gelukkig is de wind niet meer zo sterk



Intermezzo

Ik heb voor het eerst de berichten kunnen inzien op hyves en daarop dmv wie wat waar gereageerd. Dat was voor mij handiger. Kunnen jullie het onderstaande bericht eventueel ook nog toevoegen aan het blog om het te bewaren.

Groetjes,
xxxx
Theo



Beste mensen, Ik zit na het ontbijt rustig in de jeugdherberg in Belfast. Ik ben voor het eerst in de gelegenheid om de reacties even te bekijken. De computers doen hier niet wat ik wil. Het weer hier is echt verschrikkelijk wisselend. Het heeft eerst een week echt hard gewaaid met als hoogte punt een storm op de eerste zondag. De wind was eerst gunstig en ik vloog langs de kust omhoog. Daar na draaide ik en draaide de wind en kwamen we elkaar 3 dagen flink tegen. Met het hoogte punt langs de noordkust bij de Giant Causeway. Dat was maar amper te doen. Vandaar die extra rustdag in Derry, waarbij ik de stad goed heb kunnen zien. Ik zal daar nog een apart verhaaltje over schrijven. De regen is heel verschillend. Twee dagen grijs met bijna de hele dag regen. De laatste drie dragen heeft het een paar keer gedruppeld en daarnaast een flinke maar korte hagelbui. Verder was er die laatste dagen geregeld zon. Het parcours is vrij zwaar. Veel korte stijle hellingen waarbij er veel van je wordt gevraagd. In combinatie met de wind was het erg vermoeiend. Ierland is denk ik wel het mooiste land waar ik heb gefietst (hoewel Spanje). Vooral het stuk langs de kust van Belfast naar Derry, met als hoogtepunt de Glens of Anthirim (Denk aan de hoge venen in de Ardennen, maar tien keer mooier). Morgen vertrek vanuit Derry naar Donegal. Dat wordt ook vast heel mooi. Groetjes aan jullie allemaal




Woensdag 1 juni:

Trein Belfast -Londonderry

In Belfast eerst nog even gezocht naar een paar waterbestendige handschoenen, maar niet geschikt kunnen vinden.Daarna met gemak de trein genomen naar Derry. De lage instap was erg handig en ik hoefde gelukkig ook niet over te stappen. Om 14.40 kwam ik aan. Ik hoorde op de VVV dat er ook een camping moest zijn. die bleek echter zo ver in de negorij te liggen dat ik daar vanaf heb gezien. Weer terug naar Paddy's Palace.
De jongedame daar herkende me nog van de eerste keer en wist zelfs nog mijn naam. Het slapen werd geen succes. 4 man op een veel te kleine kamer. Ik vraag me nog steeds af hoe die brandweer in Ulster zijn vergunningen afgeeft.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Belfast

theo

Actief sinds 19 Juni 2012
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 70782

Voorgaande reizen:

04 Juni 2023 - 10 Juni 2023

2023 Zuiderzeeroute

08 Juni 2022 - 03 Juli 2022

2022 De groene weg naar de Middelandse Zee

23 Juni 2018 - 01 Juli 2018

2018 en 2019 Arhem - Berlijn

20 Mei 2017 - 29 Juni 2017

2017 Santiago de Compostella (langs oude wegen)

15 Mei 2014 - 15 Juni 2014

2014 Ierland, het zuiden

28 April 2012 - 05 Mei 2012

2012-2013 Weert - Praag

19 Mei 2011 - 17 Juni 2011

2011 Ierland het noorden

29 April 2010 - 05 Mei 2010

2010 Oraniënroute

16 Mei 2009 - 25 Januari 2009

2008 Maastricht Parijs

24 Mei 2008 - 26 Juni 2008

2008 weert - rome

07 Mei 2005 - 11 Juni 2005

2005 weert -santiago de compostella

Landen bezocht: